Referat af kap 10 i bogen Dansk, kultur og kommunikation. Et pædagogisk
perspektiv 3 udgave.
I PB´s kap er en beskrivelse af 6-12 åriges mundtlige legekultur, da
det er den aldersgruppe der typisk gør brug af, øgenavne, nonsensfortællinger,
vitser, gådevitser, parodier, alle børnene genren, rim og remser. Sproget er en
vigtig kompetence for barnet da det bruges når der leges med andre børn.
Sproget, fortælling og mundtlig leg. At beherske tale og sproget er færdigheder er en evne
som giver indflydelse, magt og overlegenhed i samtale, diskussion og samvær med
andre.
Fortællingen er en grundform for børns måde at forstå sig selv og
verden på. Sproget er vigtigt når man skal begå sig i det socialrum.
Gåder og vitser. Gåder er brugt i flere tusinde år, børn lære hurtigt
spørgsmål-svar-formlen, gåder bruges som kappestrid hvor det gælder om at gætte
de stillede gåder. Reklamer giver tit stof til gåder og gådevitser.
Gåde. Hvad har Rip Rap og Rup til fælles med prins Christian?
- De har begge en onkel Joakim.
Gådevits. Hvad sagde den store skorsten til den lille skorsten?
Svar: Hør min ven, du er da vist for lille til at ryge.
Gådevitser er den mest udbredte gådeform i dag. Når børn og voksne
griner af en vits er det ikke altid, de har forstået den, men det kan være
svært at indrømme at man ikke forstod vitsen. Så er det bedre at grine med og
stadig være inden for latterens fællesskab
Gyserfortællinger. Her er der en forventning om at der på i tidspunkt i
fortællingen indtræder noget uhyggeligt. Pædagogisk kan gyserfortællinger
bruges på koloni eller på natorienteringsløb. Indholdet i gysere hentes
fra film, bøger og pc spil.
”Alle børnene” genren. Var 90érnes nye dille inden for mundtlig legekultur.
Genren var let at genkende på ”alle børnene” som straks vækkede en bestemt
genreforventning. Genren er kort, mede en stærkt fikseret opbygning i 3
sætninger. Børn arbejder selv med at udvikle nye vitser, ud fra det de høre
andre fortælle.
-Alle børnene sprang med faldskærm undtagen Henning, han sprang uden
for han elskede spænding.
-Alle børnene havde hånden nede i blenderen, undtagen Bente, det var
hende der tændte.
Parodier. Begrebet kan defineres som en komisk efterligning af en
stil, holdning, gang art, dialekt eller opførsel. Det drejer sig med andre ord
om at gør grin med noget. Børn parodierer ofte pædagoger, lære og andre voksne.
Dem man viser sin parodi skal for at få noget ud af parodien kende den der
bliver parodieret.
Rim og Remser. Nyere forhistorie går tilbage til en mundtlig kultur
i bondesamfundet, hvor børn og voksne i højere grad end i dag havde et fælles
liv. De Brugte bl.a. remser som imiterede arbejdsprocesser save, save, brænde. Mange remser har et didaktisk formål eks. tal
og bogstaveremser. I dag overleveres rim og remser fra voksne til børn og børn
til børn. Rim og remser giver børn lyst til at lege med sproget og selv skabe
ny rim og remser.
Pædagogers betydning for 6-12 åriges
legekultur i institutioner. Det er vigtigt
at der er tid og rum, både ude og inde, til at udfolde sig i længere tid uden
at blive afbrudt af pædagoger eller andre børn.
Aldersspredning er med til at de større børn formidler genre- og
udtryksformer videre til de mindre børn. Man skal som pædagog være opmærksom på
hvad man blander sig i og hvornår.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar